پایش مصرف آب و انرژی

پایش مصرف آب و انرژی به ازای هر نفر اقامت، از نکته های مهمی است که در اقامتگاه های بومگردی باید به صورت ماهانه انجام گیرد. فلسفه رکورد گیری از هر فعالیتی منافع بیشماری دارد؛ بازه زمانی، موضوع مورد نظر و حدود را تعیین میکنیم تا به تدریج به استاندارد مطلوب برسیم و شاید رکورد بهتری ثبت کنیم.

در فعالیتهای روزانه و شخصی، بهتر است حد را ساده و قابل دسترس معین کنیم. این بخش از کار چندان مهم نیست که پیوستگی کار. یعنی آنچه در فرایند رکورد گیری موثرتر است، پایستگی و دوام مورد است. مثالی می زنیم تا به مورد اصلی برسیم:

خیلی از ماها ورزش نمی کنیم با وجودیکه از منافع آن آگاهیم. کتاب کمتر می‌خواهیم با وجودیکه شکی در اثرات مثبت آن نداریم؛ اما شاید هفته ها بگذرد و نه کتابی بخوانیم و دست و پنجه ای نرم کنیم.

راهکار مسأله ساده است؛ روزی یا هفته ای چند صفحه کتاب را ملاک قرار دهیم، یعنی فرض کنیم میخواهیم هفته ای دو صفحه کتاب بخوانیم. هر هفته برنامه خود را بررسی میکنیم. باید کمتر از دو صفحه نباشد. اگر توان خود را کمتر یا بیشتر از این میزان میدانیم، تعداد صفحات را تغییر می دهیم.

وقتی مقید به این موضوع باشیم معجزه عجیبی رخ میدهد؛ به مرور به کتاب خواندن یا ورزش کردن عادت می‌کنیم و سعی می کنیم به مرور، توان خواندن و ورزش کردن را بیشتر و سپس متعادل کنیم.

پایش انرژی و مصرف آب نیز بر همین اساس است. با پایش ماهانه و یافتن سرانه مصرف، ناخودآگاه به این می اندیشیم که چگونه مصرف انرژی و آب را بهینه کنیم؛ ایده های فراوانی به ذهن می آید و در یک ماجرای رقابتی دوسویه با خود، ذهن خود و مهمانان،  مطلوب و مطلوبتر می شویم.

گیله بوم در ماه اردیبهشت، به ازای هر نفر اقامت، رکورد های زیر را ثبت کرد:

مصرف برق: 1.6kwh

 مصرف گاز: 0.9m^3

در این مدت ۲۱۰ لیتر آب خاکستری بازیافت شده است و در مجموع ۳۵۰۰ لیتر آب باران ذخیره و مصرف شده است. تعویض لامپهای فلورسنت حرارتی به لامپهای LED منجر به کاهش بیش از صد در صد مصرف برق در لامپهای روشنایی شد. به عنوان مثال لامپ ۹ واتی با همان کیفیت و شدت نور، جایگزین لامپ ۲۵ واتی شد.

Image result for ‫اندازه گیری مصرف آب‬‎
مصرف آب
Related image
مصرف برق
Image result for ‫مصرف گاز‬‎
مصرف گاز

You may also like...

Just send a message to +98-919-639-61-85 on WhatsApp

Or send an email to gileboom@gmail.com