قاسم‌ آباد

قاسم‌ آباد يکي از روستاهاي اصيل ايران، واقع در شرق گيلان و از توابع شهرستان رودسر است. قاسم آباد، از دو بخش قاسم آباد عليا و قاسم آباد سفلي تشکيل شده است.

قاسم آباد روستايي براي پياده روي است. قدم زدن کنار رودخانه و جويبارهاي متنوعي که از کنار شاليزارها و باغ‌هاي چاي، پرتقال، کيوي و گذرهاي جنگلي مي‌گذرد موقعيت ممتازي براي گردشگري روستايي فراهم کرده است.

جنگل هيرکاني، منطقه محافظت شده سرولات و تنوع درختان و گياهان فوق العاده است. خزان رنگارنگ جنگل در کوهپايه و سبزي يکپارچه در بهار و تابستان چشم انداز کم نظيري را در اين روستا ايجاد مي‌کند. نهالستان‌‌هاي زيبايي به همت مردان و زنان تلاشگر روستا ايجاد شده است که به شهرهاي ديگري همچون تهران و گاه کشورهاي همجوار نيز فروخته مي‌شود. شاليزارها و چايزارهاي پلکاني ماواي زناني است که با چادرشب و لباس قاسم آبادي نظر هر گردشگري را به خود جلب مي‌کنند.

موسيقي و ترانه‌هاي قاسم آبادي در ايران مشهور است. رقص قاسم آبادي که برداشتي از کار در مزرعه به ويژه در شاليزارها به هنگام کاشت و برداشت برنج است به خوبي در مراسم عروسي و جشنواره‌ها منعکس شده است.

درياي کاسپي و ساحل

درياي هيرکاني­ها يا کاسپي قديم­ترين نام اين دريا است. در عهد هخامنشيان و اشکانيان به آن درياي گرگان يا ورکانه {به معني گرگ در زبان گيلکي} مي­گفتند. نام يونانيش هيرکانيا است که غربي­ها به ببرها و جنگل­هاي شمال ايران داده­اند. ورکانه به معني گرگان است.

بيشترين عمق درياي کاسپي يک کيلومتر در کنار سواحل ايران است. درياي کاسپي 920  کيلومتر ساحل ايران را تشکيل داده است و 28 متر پايين­تر از سطح اقيانوس­ها و بزرگترين درياچه جهان است. 81 درصد آب آن از رودخانه ولگا تامين مي­شود. جهت جريان آب از شمال غرب به جنوب شرق است. 575 نوع گياه، 1330 گونه جانور و 850 نمونه ماهي دارد. 90 درصد خاويار جهان از اين دريا است.

ساحل قاسم آباد ماسه‌اي است و صيد گروهي مردان از آغاز پاييز تا فصل بهار ادامه دارد. اين ساحل موقعيت ممتازي براي شنا و قايق‌سواري فراهم کرده است. به ويژه در فصل بهار و تابستان، قبل از طلوع خورشيد چشم انداز زيبايي از جنگل و قله برفگير سماموس به ارتفاع 3700 متر وجود دارد که بسيار آرامش بخش و دلپذير است.

تنوع غذايي

اين روستا نيز همانند ديگر روستاهاي استان گيلان از تنوع غذايي بالايي برخوردار است و يکي از اهداف گردشگران براي ديدار از اين منطقه، خوردن و چشيدن غذاهاي خوشمزه است. غذاهايي چون پلاسر تره، هولابه، پنير ورشته، مرغ ترش و ميرزا قاسمي که اغلب به دليل استفاده از سبزي‌هاي متنوع طعم جذاب و فراموش نشدني دارند.

کار و حرفه مردم

مهمترين منبع درآمد مردم از راه برنجکاري، کشت گل و گياه، فروش مرکبات، چاي، دامداري، صنايع دستي نظير چادر شب، نمد و صيد ماهي است. همچنين خانه‌هايي براي پذيرش مسافران گذري وجود دارد. گيله بوم اقامتگاهي بومگردي است که در اين روستا واقع شده است.

Just send a message to +98-919-639-61-85 on WhatsApp

Or send an email to gileboom@gmail.com