کلیه های زمین

اینها شبیه به اسفنج عمل می کنند. وقتی بارندگی زیاد است از وقوع سیلاب می کاهند و در هنگام خشکی، به مرور آب خود را از دست می دهند.

تراز رودخانه را ثابت نگه میدارند و سطح آنرا پاکیزه می کنند. مواد گیاهی را به آب تزریق می کنند که خوراک ماهی هاست. ایستگاهی برای توقف پرندگان مهاجر هستند تا روزهایی بنشینند و تجدید قوا کنند. همیشه اکو سیستم منطقه را بهبود می بخشند و به دلیل اهمیت زیادی که در فیلتراسیون آب و کنترل جریان آن دارند شبیه به کلیه های بدن عمل می کنند.

با نگاهی به دلتای رودخانه ها می بینیم که رسوبات زیادی از بالادست و حوزه آبگیر رودخانه خورده شده است و به نزدیک دریاها و اقیانوس ها، نشسته است. گیاهانی که در کناره ها و بستر رودخانه رشد می کنند عامل مهمی در کاهش نیروی آب و خوردگی بستر و دیواره رودخانه هستند و به گسترش و حفظ تالابها کمک می کنند.

توان تالابها در جذب و بازیافت نیترات که در مدفوع انسان و حیوانات یافت می شود فوق العاده است. بنابراین نقشی حیاتی در پاکیزه کردن زمین دارند. در برخی کشورها با بوجود آوردن تالابهای مصنوعی، سعی میکنند علاوه بر تصفیه آب، از فرسایش خاک و زمین های کشاورزی جلوگیری کنند.

 دانشمندان زیست شناس بر این باورند که تالابها را به هیچ عنوان نمی توان ارزش گذاری کرد. مسوولان شهرهای نزدیک به تالابهای چمخاله، بوجاق، امیر کلایه و انزلی در گیلان ماموریت کلانی در حفظ حریم و جلوگیری از تخریب و آلودگی تالابها دارند. آبگیرهای کوچک و به ویژه استخرهای طبیعی (سل) که ذخیره گاه آب برای شالیزارها هستند نیز به نوعی در زمره  تالابهای کوچک به شمار می روند. همچون کودکمان از آنها نگهداری کنیم.

 در گیله بوم ما نیز با هدایت آب روشویی و آشپزخانه به کانالی که در آن لایه های خاک، ماسه و گیاهان مردابی نظیر گالی کاشته ایم، از مکانیزمی شبیه به تالابها استفاده کنیم.

چهاردهم بهمن ماه مصادف با دوم فوریه، روز جهانی تالابها را به دوستداران طبیعت و عاشقان آن شادباش می گوییم.

منبع: www.mbgnet.net

تالاب چمخاله
تالاب چمخاله

You may also like...

Just send a message to +98-919-639-61-85 on WhatsApp

Or send an email to gileboom@gmail.com