جاذبه‌های باستانی شرق گیلان که از گیله بوم در دسترس هستند با توجه به فاصله 40 کیلومتری گیله بوم تا لنگرود، 50 کیلومتری آن تا لاهیجان و 100کیلومتری آن تا رشت میسر شده است.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود که از آجر و ساروج ساخته شده است، به‌عنوان معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود است. این پل تاریخی بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. اين رودخانه از يکي از آبراه‌های سفيدرود سرازیر می‌شود و از مركز شهر لنگرود عبور می‌کند و دو منطقه لنگرود به نام‌های “فشکالي محله” و “راه پشته” را به یکدیگر متصل می‌کند.
ساخت این پل مربوط به دوره ایلخانیان است و از آنجا  که در مرکز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد هـنوز از اهـمیت رفت وآمـدی خاصی برخوردار است. همـچنین به خـاطر جنس مواد به کار رفته و شکل خاص پل همیشه در نظر گردشگران وحتی بومیان محلی مورد توجه و اهمیت قرار دارد.
طول این پل بیشتر از ۳۷ متر و عرض آن ۴.۵ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطـح رودخانه ۹.۷ متر است.

جاذبه‌های باستانی : پل خشتی لنگرود
پل خشتی لنگرود
 موزه چای لاهیجان

موزه تاريخي چاي ايران يکي از مکان‌هاي ديدني شهر لاهيجان است. لاهيجان يکي از قديمي‌‌ترين و زيباترين شهرهاي استان گيلان است که به “شهر چاي” شهرت دارد زيرا چاي‌کاري در ايران براي نخستين ‌بار به همت “حاج محمد ميرزا کاشف‌السلطنه چايکار” در سال ۱۳۱۹ هـ.ق در لاهيجان آغاز شد و به‌سرعت در اين شهر و ديگر مناطق سواحل جنوبی دريای مازندران توسعه يافت. این موزه دارای سه قسمت آرامگاه کاشف‌السلطنه، اشیا و وسایل تهیه و مصرف چای و بخش اسناد و مدارک است.

جاذبه‌های باستانی : موزه چای لاهیجان
موزه چای لاهیجان

مقبره شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد گیلانی بنایی در روستای شیخانور در ۳ کیلومتری لاهیجان در استان گیلان است که بنا بر برخی منابع آن را مدفن شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی دانسته‌اند. این بنا دارای یک گنبد هشت ترک فیروزه‌ای بوده و در میان مزارع برنج و چای و جنگل احاطه شده است و از مقاصد گردشگری استان گیلان است.

جاذبه‌های باستانی : مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی
موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ جاده رشت– تهران قرار دارد. این موزه، نمونه‌ای کوچک اما واقعی، از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است.
به طور کلی موزه‌های روستایی، زیرمجموعه موزه‌های فضای باز هستند که جلوه تمدن و فرهنگ روستایی را در محیط طبیعی باز می‌نمایانند. این موزه‌ها با انتقال آثار و بناها با مقیاس واقعی و قرارگیری در بستری مشابه وضعیت اولیه، شکل می‌گیرند.
اگر گذارتان به این موزه بیفتد علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و… را هم خواهید دید.

جاذبه‌های باستانی : موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

Just send a message to +98-919-639-61-85 on WhatsApp

Or send an email to gileboom@gmail.com